iPod, tak jak inne urządzenia przenośne wyposażone w mechaniczne dyski twarde, jest szczególnie narażony na uszkodzenia fizyczne i utratę danych. Odtwarzacz muzyczny często pełni funkcję podręcznego dysku przenośnego, na którym zapisuje się nie tylko pliki muzyczne.
Najczęstszymi przypadkami utraty dostępu do danych w odtwarzaczach muzycznych i MacBook’ach Air są zablokowania lub uszkodzenia głowic, uszkodzenia silnika dysku twardego w wyniku upadku lub te dwie usterki razem; badsektory również są problemem w dyskach 1,8″. Dyski najczęściej stosowane w iPodach i MacBook Air to dyski firm Toshiba (np. 30GB MK3008GAL na zdjęciach) i Samsung (HS082HB, HS122JF/M). Interfejs tych dysków to ZIF, micro SATA lub LIF.
Zablokowanie głowicy na powierzchni talerza powstaje wtedy, gdy nie zadziałał mechanizm automatycznego parkowania głowicy lub w wyniku uderzenia głowica zablokowała się na powierzchni talerza lub pomiędzy nim, a rampą parkingową. Zablokowana głowica uniemożliwia start silnika lub mechanizm VCM nie jest w stanie wprowadzić głowicy na talerz ze względu na wygięcie ramienia. Odzyskanie danych polega na przywróceniu sprawności głowic lub ich wymianie i skopiowaniu danych. Kopia, z wykorzystaniem sprzętu i oprogramowania radzącego sobie z odczytem uszkodzonych dysków twardych, jest niezbędna, gdyż w wielu przypadkach powierzchnia talerza w miejscu kontaktu głowicy z talerzem została uszkodzona. Skopiowanie uszkodzonego obszaru wykonywane jest na koniec, po skopiowaniu obszarów znajdujących się przed i po miejscu kontaktu głowicy z talerzem.