Typowym uszkodzeniem dysku twardego, szczególnie w komputerach przenośnych i odtwarzaczach muzycznych wyposażonych w dysk twardy (np. ipod), jest zaparkowanie głowicy na powierzchni talerza. Usterka jest bardzo prosta do zdiagnozowania bez otwierania dysku – silnik dysku nie startuje i często wydaje charakterystyczne dźwięki podobne do tonów muzycznych. Niektóre dyski wydają kilka tonów po sobie.
Przyczyną zaparkowania głowic na talerzach może być:
Zaparkowane głowice przyklejają się do powierzchni talerzy (tak jak dwie tafle szkła położone na sobie) i uniemożliwiają start silnika dysku twardego. W przypadku zaparkowania spowodowanego upadkiem lub wstrząsem, najczęściej powierzchnia talerzy jest uszkodzona (widoczne odbicie głowicy od powierzchni talerza), co znacznie komplikuje proces odzyskiwania danych.
W przypadku awarii mechanizmu parkującego, głowica może nie trafić do parkingu, a zablokować się pomiędzy talerzem i parkingiem. Może dojść do fizycznego uszkodzenia głowicy (np. urwanie o parking lub krawędź talerza) i wprowadzenia samego docisku na powierzchnię talerzy. Takie uszkodzenie powoduje zapiłowanie powierzchni talerza – jedno z najcięższych uszkodzeń dysku twardego.
Odzyskiwanie danych z dysku z zaparkowanymi głowicami polega na sprowadzeniu głowic do miejsca parkingowego (landing zone lub zewnętrzny parking), ewentulanej wymianie uszkodzonych głowic i skopiowaniu danych. Niestety, zaparkowana głowica nie zawsze odklei się od powierzchni talerza, często uszkodzona głowica jest na tyle mocno przyklejona, że próba sprowadzenia głowicy z talerza kończy się oderwaniem elementu MR głowicy. Element ten pozostaje przyklejony do powierzchni talerza i jest bardzo trudny do usunięcia. Sprowadzenie głowicy bez elementu MR z powierzchni talerza bez poważnych uszkodzeń powierzchni jest również nie lada wyzwaniem.
Na zdjęciach dysk ST9160310AS z zaparkowanymi głowicami. Powodem zaparkowania było naciśnięcie pokrywki dysku (rysa na pokrywce).