Macierze RAID projektowane są w taki sposób, aby awaria dysku twardego nie była uciążliwa. Producenci, projektanci systemów, programiści oraz administratorzy biorą pod uwagę awarie dysków już w momencie projektowania systemu i, jeśli utrzymanie i administracja będzie należyta, to macierz będzie pracowała latami bez potrzeby odzyskiwania danych.
Niestety, gdy bieżąca wymiana uszkodzonych dysków nie zostanie przeprowadzona, to nawet najlepiej zaprojektowany system nie będzie w stanie działać. Schemat awarii jest zwykle taki sam. Awarii ulega pierwszy dysk, powiadomienie nie zostaje wysłane lub zostaje zignorowane. Brak prawidłowej reakcji na awarię dysku nie ma natychmiastowych konsekwencji w postaci braku dostępu do danych. Macierz pracuje, ale jest nieodporna na uszkodzenia.
Po pewnym czasie awarii ulega kolejny dysk. Wtedy awaria zostaje zauważona, ale brak natychmiastowych działań polegających na wyłączeniu uszkodzonego serwera doprowadza do bezpowrotnej utraty danych.
Na zdjęciach macierz RAID 5 zbudowana na dyskach ST9146802SS (HP MODEL: DG146ABAB4). Dwa dyski z pięciu uległy poważnym fizycznym uszkodzeniom. Jeden z dysków pracował uszkodzony na tyle długo, że ramię głowicy zostało spiłowane tak bardzo, że niemal nie dotyka powierzchni talerza.