Współczesne dyski Seagate (7200.10, 7200.11, 7200.12 i inne o podobnej konstrukcji silnika) bardzo łatwo ulegają temu samemu uszkodzeniu: zablokowanie lub skrzywienie osi silnika w wyniku upadku. Wystarczy upadek z kilkunastu centymetrów, aby oś silnika uległa skrzywieniu, w wyniku czego praca dysku staje się niemożliwa. Jest to uszkodzenie szczególnie często spotykane w przypadku zewnętrznych, stacjonarnych dysków Seagate Freeagent wyposażonych w klasyczne dyski 3,5″ – zastosowanie takich dysków sprzyja upadkom.
Uszkodzenie silnika może przebiegać na kilka sposobów:
Odzyskiwanie danych w przypadku skrzywienia osi silnika utrudniają spacer’y. Talerze dysku twardego nie mogą zostać przesunięte względem siebie podczas przenoszenia na sprawny silnik oraz spacer’y nie mogą uszkodzić talerzy w wyniku kontaktu z powierzchniami magnetycznymi.
Poniższe zdjęcie przedstawia otwarty silnik dysku Seagate 7200.11. Oś silnika oznaczona strzałką. Trzecie zdjęcie przedstawia odległość talerzy dysku od spacer’a. Najmniejsza odległość spacer’a od talerza to ok. 0,4-0,5mm.
Zdjęcie obok przedstawia dysk twardy ST3500630AS po upadku. W wyniku upadku oś silnika uległa wygięciu, ale silnik nie zablokował się. Odkształcenie osi było na tyle duże, że po uruchomieniu nośnika po upadku krawędzie talerzy piłowały o spacer’y. W wyniku prób uruchamiania dysku doszło do porysowania powierzchni magnetycznych (pierścienie widoczne na zdjęciu) oraz spiłowania plastikowych spacer’ów. Plastikowy pył widoczny na obudowie dysku po prawej.